Caroline van der Vegt
Caroline van der Vegt - portret

Caroline van der Vegt
1940 Maartensdijk – Middelburg 2021

Opleiding

1952/1957 – Gemeente Lyceum Eindhoven

1957/1959 – Kon. Academie voor Kunst en Vormgeving, ‘s- Hertogenbosch

1959/1961 – Academie van Braam en Wibaut, Amsterdam, modetekenen

1962/1966 – Werkzaam in Amsterdam als moderedactice bij het ‘Algemeen Textiel Vakblad’ en ‘Hoeden-Vaknieuws’

Vierjarig verblijf in Californië, U.S.A., en o.a. werkzaam als documentaliste bij de bibliotheek van Stanford University, dept, Rare Books and Special Collections

1966/1967 – San Jose State University,San Jose ,U.S.A., Commercial Art

1968/1969 – Free University, Palo Alto, U.S.A.

1969/1971 – schilderlessen Willem Cox, Den Haag

1970 – Vrije Academie, Den Haag, etsen

 

Solotentoonstellingen

2024 – SmithArt Gallery, Middelburg

2024 – Oostkerk, Middelburg

2019/1920 –  Ruimte voor Kunst, Middelburg

2015 – De Drukkery, Middelburg, Inside-Outside , curator Nanky de Vreeze

2013 – Galerie Dick de Bruijn, Goes

2009 – Dick de Bruijn Contemporary Art, Middelburg

2009 – Revolution Gallery, Middelburg

1999 – galerie singel 74, Rotterdam

1998 – galerie singel 74, Amsterdam, ‘Faces, Flowers, Fantasies’

1995 – galerie singel 74, Amsterdam

1988 – GALERIE AKINCI, Amsterdam

1987 – GALERIE LE TRIANGLE BLUE, Stavelot, België

1986 – GALERIE DE BRUIJN AKINCI, Amsterdam

1984 – PALADIJN, Amsterdam

 

Groepstentoonstellingen

2015 – Dick de Bruijn Contemporary Art/Kunsthandel Th. Laurentius, Middelburg, The Best of Two Worlds , met Henric Borsten, Guido Lippens, Johan van Oord

2012 – Kunst Rai, Amsterdam, samen met galerie v.d. Berge, Goes, met Henric Borsten

2011 – Kunst Rai, Amsterdam, Dick de Bruijn Contemporary Art, met Ton Boelhouwer, Ab van Hanegem, Joost Hoekstra, Peter Koole, Johan van Oord, Jan van der Ploeg

2010 – Kunst Rai ,Amsterdam, Dick de Bruijn Contemporary Art, met Willem Buijs, Henric Borsten, Jan van den Dobbelsteen, Joost Hoekstra, Peter Koole

2010 – Dick de Bruijn Contemporary Art, Middelburg, Nothing but the Best met Willem Buijs, Henric Borsten, Jan van den Dobbelsteen, Joost Hoekstra, Peter Koole

2002 – galerie singel 74, ‘small is beautiful’, 16 kunstenaars, Amsterdam

1990 – GALERIE LE TRIANGLE BLUE, ‘Eerbetoon aan André Marchal’, catalogus, Stavelot, België

1989 – Amro Bank collectie, Amsterdam 1989 SBK ABN Bank, Amsterdam

1989 – GALERIE AKINCI, Amsterdam

1988 – Fort a/d Drecht, ‘ Demarrage’, met 18 kunstenaars, Uithoorn

1988 – GALERIE AKINCI, met Guido Lippens, Foor van Keulen, Amsterdam

1987 – GALERIE DE BRUIJN AKINCI, Amsterdam

1984 – artotheek Osdorp, GVR 1983 galerie PALADIJN, Amsterdam

1983 – Stichting Edelweiss, Amsterdam

1983 – Cultureel Centrum De Vaart, Hilversum

1982 – galerie Paladijn, met Harald Schole, Amsterdam

1982 – GALERIE ‘t WEESKIND, Gouda

1980 – galerie Paladijn, met Harald Schole, Amsterdam

1974 – galerie Pepijn, Breda

 

Beurzen

1983/1984 – Kunstmanifestatie Nieuwe Kerk, Amsterdam

1985 – Art Cologne, met J.C.J. VAN DER HEYDEN, Guido Lippens, Nan Hoover, Jan van den Dobbelsteen

1987/1988/1995/1999/2000/2001/2006/2010/2011/2012 – KunstRai/Art Amsterdam

 

Publicaties

2024 – Caroline van der Vegt:VOGELVLUCHT,DVD samengesteld door Dennis van Akkeren met begeleidende tekst ‘ Haar Werk Geduid’ van Nico Out en Caroline van der Vegt, Ontwerp Henric Borsten,oplage 40

2020 – Caroline van der Vegt: Een Reis, Auteurs Marty Bax,Dick de Bruijn,Jules Gerardy,Bert Jansen, Albert Moxhet,Rob Smolders,Renée Steenbergen,Caroline van der Vegt,Peter de Vos Fotografie Leo van Kampen, Art in Print,Rob Versluys, Ontwerp Reynoud Homan

2019 – Caroline van der Vegt:Werken 2001-2015,Auteurs Dick de Bruijn, Nico Out, 99 Uitgevers/Publishers,Fotografie Norbert Buchsbaum, Ivo Wennekes, Ontwerp Reynoud Homan

2010 – Sequentie, uitgave naar aanleiding van presentatie op de Kunst Rai, foto’s werk: Ivo Wennekes, William Verstraeten

1998 – Jansen. B., Sassen J.H., Faces Flowers Fantasies, Galerie Singel 74, Amsterdam/ Rotterdam Typografie Reynoud Homan

1998 – Bruijn de D, galerie singel 74, Amsterdam/Rotterdam

1990 – Remiche J., Potier R. e.a..Hommage à André Marchal, Galerie le Triangle Bleu, Stavelot, België

1985 – Akinci, L., Brouwer, M., Dionysius the Aeropagite, Jansen, B., PALADIJN Amsterdam, met J.C.J. VAN DER HEYDEN,Jan van den Dobbelsteen, Nan Hoover, G. Lippens, uitgave naar aanleiding van de deelname aan de Art Cologne

 

Media

Radioprogramma De Avonden, VPRO, 3 november 2000, Toine Moerbeek praat met de schilder Caroline van der Vegt

2015 – Nanky de Vreeze, Inside-Outside, de DRVKKERY, Middelburg

2010 – Nico Out, “Nothing but the best” PZC, 6 mei

2009 – Nico Out, “Visies op mens zijn”, PZC, 30 juli

Roëll J., Kunstbeeld, juli

1998 – Bax M. ‘Schilderkunst blijkt nog immer vitaal ‘, Het financieele Dagblad, 31 oktober

1988 – Steenbergen R., ‘Van der Vegt’, NRC Handelsblad, 23 september

1986 – Smolders,R. ‘ Van der Vegt’ NRC Handelsblad, 26 september Vos, P. ‘Caroline van der Vegt, schilderijen, Tableau, september

Caroline van der Vegt opent vensters van het zien

Het onderbewuste als bron van verbeelding 

In bijna al het werk van Caroline van der Vegt komen wezens voor. Ze doen denken aan mensen maar zijn nooit naturalistisch verbeeld. Je ziet een romp en een hoofd, voeten en handen, hoewel die ook wel ontbreken. De verschijningsvorm is uitgesproken qua lijnvoering, maar onttrekt zich enigszins aan wat we ons gewoonlijk voorstellen als we denken aan mensen. Ook de dieren in haar werk hebben meestal een eigenzinnige vorm, alsof ze pas tot leven komen op het papier waarop Caroline van der Vegt hen de ruimte geeft.

De wezens bevinden zich in niet specifiek herkenbare ruimtes. Binnen of buiten. In het eerste geval is er een kleurverschil tussen vloer en wand. De scheiding heeft vaak iets van een golving. Zoals al haar werk gestolde beweging is. Momenten, geplukt uit de oneindigheid van het leven. De buitenruimte vertoont zich soms als aarde en lucht, en in een aantal gevallen is ook iets zichtbaar van bergen, kaal en ongenaakbaar. Soms zijn er interpretaties van sprookjesachtige, surreële of exotische architectuur te zien.

De vormentaal is helder. Vlakken, duidelijk van elkaar gescheiden. Soms benadrukken lijnen de vormen. De figuren zijn over het algemeen vlak. Plasticiteit ontbreekt. Ook stofuitdrukking is niet relevant. Kleur des temeer. In de tekeningen zien we heldere kleurvlakken, waarbinnen subtiele modulaties kunnen zijn aangebracht. De kleur zet de toon, creëert sfeer en geeft de personages hun karakter. Caroline van der Vegt gebruikt nogal eens ongebruikelijke kleurcombinaties. Zoals ook de vormen niet aan een aan traditionele esthetiek voldoen. 

De uitvoering van alles wat zij maakt is zorgvuldig en liefdevol. Zij beheerst de aquareltechniek perfect, evenals die van het werken met pastelkrijt en weet beide technieken op een bijzondere wijze te combineren. Waar nodig brengt zij verfijnde texturen aan of laat die ontstaan vanuit het materiaal. Zowel de beelden als de wijze waarop ze zijn gecreëerd, maken duidelijk dat het hier niet een reële, tastbare wereld betreft. Van der Vegt roept een geestelijke wereld op. Die ontstaat vanuit het onderbewuste. Een vorm verschijnt in lijn en leidt tot andere lijnen en vormen. De vormen zijn tastend en tegelijkertijd raak. Ongemakkelijk en krachtig. Denk aan de knipsels van Matisse. Opvallend is verder het vaak grote formaat van de pasteltekeningen. Ze zijn tastbaar en toch onstoffelijker dan veel andere uitdrukkingsvormen. Hun verstilde uitstraling sluit aan bij de inhoud ervan. 

Al werkend openen zich voor Caroline van der Vegt mogelijke betekenissen, die associatief mede vormgeven aan de beelden die komen. Het zijn droomwerelden, visioenen wellicht, geïnspireerd door ervaringen in het bestaan, in het hier en nu. En door wat je als mens mee hebt gekregen vanuit het reservoir van levens die je voorafgingen. Beelden die keuzes en visies zichtbaar maken. Ze hebben betrekking op wie wij zijn, vanwaar we komen en waar we heen gaan. Ze vertellen over transformatie en strijd, over innerlijke tegenstellingen en spanningen tussen mensen onderling, tussen individu en de omringende wereld.

Nico Out

Middelburg